• Start
  • Produkter
    • Lok
    • Vagnar
    • Spårsystem
    • Tillbehör
      • Drivlina
      • Lok-vagndelar
      • Miljödetaljer
      • Verktyg
  • Modellhistorik
  • Kommande
    • SJ ånglok littera B i skala H0
    • SJ ånglok littera R i skala H0
    • SJ elektrolok littera Öd i skala H0
    • Förstlingen i skala H0
    • Amerikanskt ånglok ”General Haupt” i skala H0
  • Om Brimalm
    • Brimalm Precisionsmodeller
    • Brimalm Industri
    • Brimalm Jewellery
  • Blogg
  • Kontakt

DRG/DR BR 18.0

10556,00 kr

BR 18.0
BR 18.0
BR 18.0 sedd snett bakifrån vänster.
BR 18.0 jämte O&K.

DRG/DR BR 18.0

Modellen är producerad i två olika versioner. Som den gick på Deutsche Reichsbahn Gesellschaft på 1930-talet samt på Deutsche Reichsbahn i DDR under 1950-talet.

Nollställ
Artikelnr: Inte tillgänglig Kategori: Lok Tagg: Ånglok
  • Beskrivning
  • Förebilder

Produktbeskrivning

Vår modell är producerad i två olika versioner. Som den gick på Deutsche Reichsbahn Gesellschaft på 1930-talet samt på Deutsche Reichsbahn i DDR under 1950-talet.

För varje version erbjuds två alternativa loknummer: 18005 och 18010 för DRG-versionen, samt 18006 och 18010  för DR-versionen.

Brimalms modeller av 18.0 är konstruerade och byggda med yppersta noggrannhet och precision.

  • Handbyggt i mässing i begränsad serie med certifikat
  • Faulhabermotor med separat upphängt, kullagrat tungt svänghjul i tendern
  • Motorn driver på bakre koppelaxeln på loket via en kardan som är förlagd under hyttens golvnivå.
    Den lämnar därför förarhyttens inre helt fritt.
  • Individuellt frästa och skalenligt ledade koppelstänger
  • Fullt efterbildad slidstyrning även för mittcylindern
  • Hjulringar av rostfritt stål med RP25-profil
  • Minsta kurvradie 600 mm
  • Fjädrande buffertar och skalkoppel
  • Öppningsbar dörr till sotskåpet
  • Inredd förarhytt med avtagbart tak
  • Skalenlig topphastighet och mycket förnämliga krypkörningsegenskaper
  • Original Brimalm reservdelar lagerhålls
  • Fem års teknisk garanti

Förebilder till våra modeller

Det tyska pacifikloket litt 18.0 byggdes i endast 10 exemplar av Hartmann i Chemnitz in 1917 för de sachsiska statsbanorna.

Samtliga kom till Deutsche Reichsbahn i början av 1920-talet. Loken var under praktiskt taget hela sin livslängd stationerade på lokstationen Dresden Altstadt och trafikerade mest de olika linjerna som går ut från Dresden.

Nio av de tio loken överlevde andra världskriget och under 1950-talet upplevde de en ny uppblomstrings-period då de åter sattes in i högklassiga snälltåg av Deutsche Reichsbahn i DDR. Typen fanns i trafik en god bit in på 1960-talet. Den kraftfulla och harmoniskt designade loktypen anses ha varit en lyckad konstruktion. Den förenar i sig principer från sydtyskt och preussiskt lokbyggande på ett sätt som förebådar de tyska enhetsloken.

Några tekniska data:

Tillverkare: Hartmann
Drivhjulsdiameter: 1905 mm
Cylindrar: (3) 500 x 630 mm
Panntryck: 14,0 kp
Rostyta: 4,51 m2
Högsta hastighet: 120 km/t
Adhesionsvikt: 50,7 ton
Tjänstevikt inkl. tender: 156,4 ton
Längd över buffertar: 22222 mm

© Copyright - Brimalm Engineering
  • scrolla till toppen
  • Skriv till oss
  • Prenumerera på vårt RSS-flöde